Gările din Romania – bijuterii arhitecturale

Graba cu care ne dorim sa ajungem la destinatie ne face sa omitem frumusetea arhitecturala, jocul de culori, tencuiala care tradeaza varsta constructiei celor mai frumoase gari din Romania.  Prin acest articol ne dorim sa va readucem in atentie, cateva dintre aceste bijuterii arhitecturale uitate si ignorate de majoritatea turistilor.

 Gara Suceava (Burdujeni)

A fost construita in anul 1902 in satul Burdujeni (pe atunci localitate de frontiera intre Romania si Austro-Ungaria, iar astazi cartier al Sucevei). Ea se afla pe strada Nicolae Iorga nr. 7.
Cladirea garii are un aspect monumental cu influenye baroce, din dorința autoritayilor romane ca aceasta gara de frontiera sa nu fie mai prejos decat gara Itcani (gara corespondenta de pe teritoriul Austro-Ungariei). Ea a fost construita dupa modelul garii din Fribourg (Elvetia), intr-o plastica arhitecturala ce aminteste de eclectismul de scoala franceza al vremii.

Gara Vatra Dornei Bai

La 23 octombrie 1899, imparatul Franz Joseph I al Austro-Ungariei a acordat companiei Bukowinaer Lokalbahnen concesiunea pentru prelungirea traseului de cale ferata de la Campulung Moldovenesc (anterior Kimpolung) in orasul balnear Vatra Dornei (anterior Dorna Watra).

Gara Vatra Dornei Bai

Vatra Dornei a fost construita odata cu linia ferata, fiind inaugurata in anul 1902. Ulterior, in anul 1910, s-a construit pe malul stang al raului Dorna o noua gara: Gara Vatra Dornei Bai,
destinata turistilor care soseau in statiune, la bai.
Dupa primul razboi mondial, Bucovina a devenit parte componenta a Romaniei;
calea ferata a fost preluata de catre compania romaneasca CFR.

   Gara din Arad

Ioan Florin Cnejevici/Shutterstock.com

sursa foto: Shutterstock.com

 Cladirea a fost construita in anul 1910 si este unul dintre cele mai importante puncte de tranzit feroviar din estul tarii.Clădirea actuală a gării a fost construită după planurile arhitectului arădean Lajos SzantayLucrările la clădirea gării din Arad au început în anul 1905 și au fost încheiate în 1910. Gara a fost bombardată puternic în octombrie 1944 de către trupele germane și a fost refăcută între anii 1950-1953.

Gara din Sinaia

Diana.Bahrin03/Shutterstock.com

sursa foto: Shutterstock.com

Cunoscuta in intreaga tara pentru eleganta constructiei, gara din Sinaia a fost initial construita pentru a deservi numai familia regala. Inaugurata in anul 1913, gara din Sinaia este faimoasa nu numai datorita frumusetii arhitecturale deosebite, ci si din pricina unui eveniment nefericit care a avut loc aici. In data de 29 decembrie 1933, primul ministru de la acea vreme, I.Gh. Duca a fost asasinat in gara din Sinaia de trei legionari.
Gara din Baile Herculane

Aleksandar Todorovic/Shutterstock.com

sursa foto: Shutterstock.com

Una dintre cele mai impresionante cladiri de acest tip si cu siguranta cea mai frumoasa din sud-vestul Romaniei, gara din Baile Herculane se numara printre primele gari construite la noi in tara. Inaugurata in 1886, gara din Baile Herculane este unul dintre cele mai importante obiective turistice din Valea Cernei.
Gara din Iasi

Brenik/Shutterstock.com

sursa foto: Shutterstock.com

Gara din Iasi se alatura celei din Baile Herculane in grupul celor mai vechi gari de la noi din tara. Construita in 1870, cu o arhitectura inspirata din Castelul Dogilor din Venetia, dupa planurile arhitectului austriac Wachter.
Compania Lemberg-Czernowitz-Jassy Eisenbahn a inaugurat oficial Calea ferata Pascani-Iasi la 20 mai/1 iunie 1870, cu acest prilej fiind inaugurata si Gara Iasi, care era pe atunci una dintre primele statii de calatori din Romania.
Cladirea garii a fost construita in stil venetian-gotic.

                                                         
Gara din Piatra Neamt

Gara Piatra Neamt

 
 Cladirea in care functioneaza gara Piatra Neamt se afla pe lista monumentelor istorice,

fiind construita de renumitul antreprenor italian Carol Zane.

Gara a fost inaugurata in urma cu aproape 100 de ani

 si tot atat a trebuit sa astepte pentru a primi reparatii.